علت خودخواهی کودک
نوشته شده توسط : ذهن نو

علت خودخواهی کودک و رفتارهای افراطی او تا حدودی به دلیل شرایط سنی اوست. اما گاهی این رفتارها تشدید شده و تا بزرگسالی ادامه می‌یابند. برخی تصور می‌کنند که این خصوصیت اصلا در کودکان وجود نداشته و آنها نمی‌توانند خودخواه باشند. در صورتی که در دوره ای کودکان تصور می‌کنند که  در مرکز جهان بوده و باید همه توجه ها به سمت آنان باشد. به طور کلی آنان نیاز به توجه و محبت زیادی دارند. اما برخی از والدین در این مورد زیاده روی کرده و منجر به خودخواه و لوس شدن کودک می‌شوند. پس یکی دیگر از دلایل این موضوع می‌تواند خود والدین باشند. از این رو والدین باید در این زمینه رفتارهای درست را آموخته و از بروز خودخواهی در کودکان جلوگیری نمایند. همچنین در این زمینه از یک متخصص نیز کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علت خودخواهی کودک می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

منبع:  علت خودخواهی کودک

علت خودخواهی کودک چیست؟

 

معمولا کودکان از اینکه در جمع ها عجیب و غریب به نظر برسند؛ بیزار هستند. به همین دلیل قبل از حضور در جمع و یا حتی در حین آن، تنها بر خودشان تمرکز کرده و بیشتر در این مورد حساس می‌شوند. به این پدیده مخاطب خیالی گفته می‌شود. اما باعث می‌شود تا دیگران تصور کنند که کودک خودخواه است و تنها خود را در نظر دارد. و یا اگر این موضوع در کودک تشدید شود؛ منجر به خودخواه شدن او را در بزرگسالی می‌شود.

از طرفی در این دوران نمی‌توان از کودکان انتظار همدلی و اهمیت دادن به دیگران را داشت. چرا که آنها هنوز درک درستی از سختی ها و مشکلات دیگران نداشته و تنها به مسائل ساده خود فکر می‌کنند. پس علت خودخواهی کودک را تا حدی می‌توان طبیعی تلقی کرد. در این قسمت به توضیح برخی دیگر از دلایلی می‌پردازیم که منجر به خودخواهی کودک می‌شوند.

یادگیری این موضوع از والدین

کودکان همه چیز را در ابتدا از والدین خود می‌آموزند. گاهی علت خودخواهی کودک نیز همین موضوع است. در واقع زمانی که کودک شاهد خودخواهی والدین و خواهر و برادرهایش هست؛ تصور می‌کند که در خانواده هرکس باید حق خودش را گرفته و به دیگران اهمیت ندهد. از این رو کودک نیز بدین صورت رفتار می‌کند.

خودخواهی کودک بدلیل نبود حد و مرزهای مشخص در خانواده

در مورد علت خودخواهی کودک ، بسیار اهمیت دارد که در خانواده قوانین و حد و مرزهای مشخصی وجود داشته باشد. در واقع زمانی که همه چیز در محیط خانواده طبق اصول مشخصی باشد و افراد روابط سالمی با یکدیگر داشته باشند؛ دیگر کمتر احتمال دارد که کودک رفتارهای خودخواهانه از خود بروز دهد.

رفتارها و واکنش های اشتباه نسبت به کودک

گاهی این واکنش های اشتباه اطرافیان است که منجر به بروز علت خودخواهی کودک می‌گردد. زمانی که دیگران بیش از اندازه به کودک اهمیت داده و توجه می‌کنند و یا اصلا اینکار را انجام نمی‌دهند؛ کودک نیز برای جبران این موضوع، خودخواه شده و تنها به خودش فکر می‌کند.

خودخوداهی و خشم منفعلانه کودک

یکی از نشانه های خشم منفعلانه در کودکان، خودخواهی است. کودکانی بیشتر دچار خودخواهی می‌شوند که خشمگین بوده و نمی‌دانند که باید چطور آن را ابراز کنند. در واقع آنها به این صورت در حال انتقام گیری و تخلیه هیجانات خود هستند.

نشانه های خودخواهی کودکان

پیدا کردن علت خودخواهی کودک با کمک توجه کردن به نشانه ها امکانپذیر است. در واقع والدین و اطرافیان باید در ابتدا به این نشانه ها و مدت زمان ماندگاری آنها توجه داشته و در قدم بعدی در این زمینه اقدام کنند. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر هستند. برای آشنایی بیشتر با ویژگی های شخصیت افراد مغرور و خودخواه کلیک نمایید.

  • کودک تمایلی به صحبت کردن با دیگران ندارد
  • تشکر و قدردانی نمی‌کند
  • برای اینکه دیگران حرف او را بشنوند؛ مکالمات دیگران را قطع کرده و وسط حرف آنها می‌پرد
  • گرفتن اسباب بازی از کودکان دیگر به دلیل اینکه آن را می‌خواهد
  • تحمل نه شنیدن را ندارد
  • حسادت بیش از حد
  • به فکر دیگران نبوده و تنها به شرایط خود فکر می‌کند

با کودک خودخواه چه کنیم؟

 

اما چطور باید با یک کودک خودخواه رفتار کرد تا هم متوجه رفتار اشتباهش شود و هم روحیه خودخواهی در او از بین برود؟ واکنش نشان دادن نسبت به رفتارهای خودخواهانه در بزرگسالی کار ساده تری است. چرا که کودکان در بیشتر موارد اصلا درک درستی از مفهوم خودخواهی نداشته و کاملا به صورت ناخودآگاه اینکار را انجام می‌دهند. از این رو با استفاده از این روش ها می‌توان تا حد زیادی به آنها کمک کرد. برای اطلاع از راه های برخورد با کودک لجباز کلیک نمایید.

ریشه یابی خودخواهی کودک

در قدم اول باید ریشه این رفتار را در کودک خود پیدا کنید. در واقع چه موضوعی باعث شده است تا کودک رفتارهای خودخواهانه از خود بروز دهد. این موضوع در مورد خانه است و یا مدرسه کودک. در مواردی دوستان منجر به خودخواهی کودک می‌گردند. پیدا کردن علت خودخواهی کودک از اهمیت بالایی برخوردار است.

صحبت کردن با کودک

یکی دیگر از اقدامات موثر در زمینه علت خودخواهی کودک ، صحبت کردن با او در این مورد است. در برخی موارد والدین به طور مکرر این رفتارها را در کودک مشاهده می‌کنند؛ اما در مورد آن کاری نکرده و اصلا نمی‌دانند که چطور باید برخورد کنند. گاهی کودک با این رفتارها تلاش می‌کند تا پیامی را به اطرافیان برساند.

تمرین سیاست عدم تحمل

حتی گاهی لازم است که به کودک بگویید که این رفتار او قابل تحمل نیست. باید در این مورد قاطعانه عمل کرده و ثابت و محکم باشید. باید مخالفت او را به طور مستقیم در مورد رفتارهای خودخواهانه بروز داده و کودک را متوجه کنید.

داشتن دیدگاه جدید در برخورد با خودخواهی کودک

در برخی شرایط برای اینکه او را متوجه اشتباهش کنید؛ مانند خودش رفتار کنید. این به معنای مقابله به مثل نیست. بلکه بعد از انجام اینکار از احساسات او پرسیده و در این مورد صحبت کنید. اینکار باعث می‌شود تا دیدگاه کودک نسبت به این رفتارها تغییر پیدا کند.

آموزش دادن همدلی

به عنوان والدین، شما مسئول هستید تا همدلی کردن با دیگران را به کودک آموزش دهید. سخاوتمندی و بخشش را به او یاد داده و اجازه دهید تا کودک نیز به شما کمک کند. حتی گاهی صحنه های غیرواقعی ایجاد کنید وتا واکنش آنها را ببینید. همه این اقدامات باعث می‌شوند که روحیه خودخواهی در کودک کاهش یابد.

تحسین و تشویق رفتار نوع دوستی

زمانی که شاهد رفتارهای نوع دوستی در کودک هستید؛ بیشتر او را تشویق کنید. با اینکار او متوجه می‌شود که با این رفتار مورد توجه و محبت بیشتری قرار می‌گیرد. از این رو بیشتر احتمال دارد که آن را تکرار کند. برای اطلاع از راه های آموزش بخشندگی به کودکان کلیک نمایید.

الگوی خوبی برای فرزندان باشید

همانطور که گفته شد کودکان بخشش و حتی خودخواهی را از والدین می‌آموزند. به همین دلیل خودتان نیزباید سعی کنید تا بیشتر سخاوت داشته و نوع دوستی کنید. این بدان معنا نیست که در مقابل کودکان نقش بازی کرده و در واقعیت به شکل دیگری رفتار کنید. چرا که کودک متوجه این موضوع خواهد شد.

سخن پایانی

شاید برخی از والدین نسبت به علت خودخواهی کودک بی توجه بوده و این موضوع را زیاد جدی نگیرند. اما فراموش نکنید که این مسئله جزو هوش عاطفی و بین فردی کودک محسوب شده که باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین در صورتی که هیچ اقدامی در زمینه رفتارهای خودخواهانه کودک صورت نگیرد؛ این موضوع در آنها تشدید شده و در بزرگسالی نیز ادامه می‌یابد. از این رو بهتر والدین علاوه بر اقدامات بالا از یک روانشناس نیز در این زمینه کمک دریافت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه علت خودخواهی کودک می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.





:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 23
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: